Prvo posthumno Priznanje sa zahvalnošću pridružujemo pedagoginji i mirovnoj aktivistici Marijani Mitrović (1945. – 2008.)
Marijana Mitrović rođena je u Osijeku gdje je završila gimnaziju, a studij pedagogije na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Beogradu. Potaknuta potrebama svog pedagoškog i, kasnije, mirovnog angažmana, završila je niz formalnih i neformalnih edukacija iz područja psihoterapijskog pristupa u liječenju i prevenciji psihičkih poremećaja djece, adolescenata i obitelji te stekla status konzultanta u području mentalnog zdravlja i gestalt terapeuta pri Gestalt Institutu Würzburgu; jednogodišnju edukaciju iz komunikacije uživljavanja i nenasilnog rješavanja sukoba te niz drugih kraćih edukacija i tečajeva.
Svoje radno iskustvo započela je (70tih godina) i cijeli radni vijek provela je kao pedagoginja u nekoliko osnovnih škola u Osijeku i okolici. Neumorno je, posvećeno i s radošću bila podrška učiteljima i učenicima u njihovu svakodnevnom radu podučavanja odnosno učenja i odrastanja. O tome postoje njezini dnevnici rada iz kojih se može učiti. I zapisi u učeničkim spomenarima. No, iz svoje skromne radne prostorije s natpisom PEDAGOGINJA dosezala je prostranosti koje nominacija za mirovnu Nagradu počinje tek malo jasnije razabirati.
Centru za mir, nenasilje i ljudska prava, Osijek pridružila se 1992. godine, kada je bila prognanica iz Darde, a tijekom svog profesionalnog i aktivističkog rada surađivala je s nizom škola, organizacija i institucija u Hrvatskoj, regiji i međunarodno (Društvo za psihološku pomoć (Zagreb), SOS selo Ladimirevci, Nansen Dijalog Centar Osijek, UNICEF, Kultur Kontakt Austria, Freudenberga Stiftung-Germany, Stability Pact, Federal Republic of Germany, mirovni studij MIRAMIDA plus (Zagreb), Međunarodna mreža pomagača na planu mentalnog zdravlja (Medical Network), Svjetski komitet Učitelji za mir i drugi).
Iskustvo ratnog nasilja Marijani pedagoginji daje potvrdu onoga što je, u mirnodopskom okruženju možda više intuitivno samo naslućivala, a od tada s nepresušnom inspiracijom i odlučnošću u stavu i praksi živi i podučava: da odgoj obavezno prenosi ideje mira, nenasilja i tolerancije jer da je tek takvo okruženje ono pogodno za podučavanje i razvoj kreativnih potencijala osobe i zajednice. Tako je svoju je životnu zadaću posvetila izgradnji mira kroz obrazovanje i djelovanje za mir u koji je prepoznajući potrebe ratno/poratnog vremena unosila i rad na traumi.
U godinama izraženo – bili su to projekti koji su okupljeni broj nastavnika, mladih, mirovnih aktivista ili pak ljudi iz ratom razorenih zajednica i branitelja te njihovih obitelji osnaživali za izgradnju mira u sebi, obitelji, školi i u zajednici. U tom procesu osnaživanja bili su praćeni i mentorirani - uvijek kroz više godina kako bi iz sigurnog okruženja radionice (i Marijaninog toplog zagrljaja) „prohodali“ i u životnim situacijama postali kvasac i nositelji mirotvornih odnosa.
U brojkama – od nekoliko učitelja do višestotina, od dvadesetak do na tisuće učenika, od jedne škole na deset u Osijeku i petanest u Podunavlju (u prvih pet godina); od jedne zajednice, počevši od Osijeka pa Darda, Vukovar, Županja, Pakrac, Okučani, Zenica, Fojnica, Tuzla, Banja Luka, Mostar.
Marijana je nesebično i uporno diseminirala listu nove literature i priprema za radionice. (Ko)autorica je dva važna priručnika: 1. Za Damire i Nemire: vrata prema nenasilju: priručnik miroljubivog rješavanja problema u školi i ublažavanja trauma, Zagreb, Mali korak, 1997.; 2008. 2. Trauma i samopomoć: priručnik za rad s razvojačenim braniteljima, prikaz programa s primjerima radionica i radnim materijalima za voditelje i voditeljice grupa, Osijek, Centar za mir, nenasilje i ljudska prava - Osijek, 2004.
Facilitirala je proces konzultacija i oblikovanja kurikuluma za Novu školu u Vukovaru (koji se, na žalost, još ne koristi) – počevši od „dolje“, potreba učenika i roditelja. Bila je u timu koji je izradio kurikulum interkulturnog predmeta Kulturna i duhovna baština zavičaja koji se uvodi kao predmet u školama 2007.g , živi i razvija se; prvenstveno u školama Istočne Hrvatske, ali i šire, od Istre do Čakovca i Tavankuta u Srbiji; u provedbu je uključeno više do 30 škola i 60 nastavnika, a kroz program je prošlo više od 1500 učenika.
No, više od ikojih brojki i statistika zašto Marijani Mitrović treba pridružiti i mirovnu medalju je priča vezana uz proces nominacije. Nekada u listopadu, nekoliko učiteljica došlo je provjeriti proceduru nominiranja i odmah mi u dahu izložilo zašto su uvjerene da Marijana treba dobiti priznanje. Rekla sam kako praksa Odbora Nagrade u deset godina nije bila da dodjeljujemo posthumna priznanja, ali da nema formalnih zapreka; da sam osobno dirnuta i oduševljena; uputila sam ih na arhivu Centra za mir. Stigla je nominacija koju u ime grupe od 40 predlagateljica/lja potpisuje osoba koja za sebe kaže da je sve što je naučila, naučila od Marijane, a „bije ju glas“ najbolje učiteljice u Osijeku; nominaciji je priloženo 33 pisma potpore/sjećanja. Prisjećam se i povezujem: Marijana je negdje 1992.g. došla u Centar za mir na jedan od sastanaka ponedjeljkom i rekla je da prati i promatra što i kako radimo, da smatra to važnim i nužnim i da će nam se pridružiti. „Ali dovest ću nam „svoje“ učiteljice“, rekla je i dovela. Zapravo, velika većina aktivnog članstva Centra za mir tijekom teških devedestih godina bili su učitelji i učiteljice. Marijana ih je osnaživala i obučavala i pratila njihov rad u školma i na terenu, u ratom razorenim zajednicama. Danas, desetljeće nakon što je Marijana umrla, njih 40 dolazi predložiti je za medalju mira!
Ovim Priznanjem sa zahvalnošću slavimo bujanje života, radosti i samosvijesti učenika, kolega, branitelja, mirovnih aktivista, ljudi iz ratom razorenih zajednica čiji su životi promijenjeni i trajno obogaćeni susretom s Marijanom. Ona je lučonoša onoga što danas zovemo odnosom ravnopravnog dostojanstva – i to i u životu, ali i u procesima odgoja i obrazovanja. Njena nesebična ljudska i stručna podrška u želji da svi još dalje i stalno učimo i činimo svijet boljim mjestom učinile su je kamenom temeljcem suvremenog odgoja i obrazovanja u Osijeku, Slavoniji, ali i mnogo šire.
Ali ima još: danas, prigodom objavljivanja ovog mirovnog priznanja svjesni smo kako je i to još jedan dragocjen Marijanin dar nama – ohrabreni smo što možemo posvjedočiti da njezina ostavština živi u našim životnim krugovima i u zajednici. Ohrabreni kao kada, dok se još ne vidi, nego samo osjeti da se proljeće budi: ljudi moji, obrazovanje za mir i nenasilno djelovanje FUNKCIONIRA, ono IMA SMISLA!
Zato ćemo mi, oni koji su nominirali Marijanu, Odbor nagrade, kolegice, mirovni aktivisti/ce, nastaviti sređivati njezinu ostavštinu kako bismo potaknuli znanstveno istražiti konkretan doprinos civilnih mirovnih aktivista/ica, posebno Marijane Mitrović i učitelja/ca u poslijeratnoj izgradnji mira – u oporavku ratom razorenih zajednica u istočnoj Hrvatskoj, u mirnoj reintegraciji. Jer ima se tu što naučiti o ljudima, odnosima i miru!